Assalamu'alaikum Warahmatulahi Wabarakatu.
Bismillahirrahmanirrahim
Allahummashalli 'alaa Muhammad wa'alaa aalihi wa ashabihi wadlurriyatihi
washallim.
Bismillahirrahmanirrahim
Allahummashalli 'alaa Muhammad wa'alaa aalihi wa ashabihi wadlurriyatihi
washallim.
“Alhamdulillahi nasta’iinuhu wanastagh firuhu wana’uudzubillaahi min
syuruuri anfusinaa waminsayyi ati a’ maalinaa man yahdihillahu falaa
mudhilla lahu waman yudhlil falaa haadiya lahu, asyhadu anlaa ilaha
illallaahu wah dahulaa syariikalahu wa asyhadu anna muhammadan ‘abduhuu warasuuluhu la nabiya ba’da.”
Usul Diri -1NUR MUHAMMAD ANALISA AKHIRKepercayaan dan keyakinan penuh membuatkan diri seseorang hamba Allah itu percaya kepada istilah Nur Muhammad, disebabkan ia adalah sesuatu yang ghaib maka terlalu sukarlah manusia itu hendak mempercayainya walaupun asas keimanan itu adalah bergantung kepada yang ghaib namun mahu atau tidak mahu manusia terpaksa akur dengan keimanan kerana Allah s.w.t sentiasa menyeru kepada manusia yang berasaskan kepada seruan orang-orang yang beriman bukan kepada orang-orang islam
Orang islam tidak semestinya mereka itu beriman kerana
jika setiap orang islam itu benar-benar beriman maka sudah tentulah
mereka itu melaksanakan arahan daripada Allah supaya melaksanakan
hukumNya kerana itulah Allah menyatakan kebanyakan mereka tidak beriman
sebagaimana firmanNya Yang bermaksud: Sebahagian daripada mereka tidak
mahu beriman malah melakukan syirik (Yusuf ayat 106) Di dalam kehidupan
manusia kadangkala manusia bertanya-tanya apakah penilaian Allah
terhadap seorang manusia ? Jawapannya sangat mudah. Allah tidak
memandang kepada manusia (Jasmani) tetapi Allah memandang kepada hati
yang di dalamnya ada mengandungi Nur ertinya hati yang mengandungi Nur
Muhammmad (cahaya yang terpuji) tersebut
Manusia hendaklah mengenali
hatinya iaitu tempat telek Allah, hati bukan merupakan seketul daging,
tetapi hati itu adalah Rohani (Ruhul Yaqazah) yang terdiri dari Roh,Akal
dan Nafsu, memang sukar untuk mengenali Ammar Rabbi itu kecuali
mempelajarinya, dan ramai telah tersalah sangka dengan istilah tersebut
sehingga timbul berbagai-bagai fahaman yang membawa kepada kesesatan
atau menolaknya terus Akibatnya maka jadilah ilmu ini sebagai momokan
dan ditakuti oleh umat islam sendiri yang berkesudahan dengan menutup
rapat istilah kerohanian dan Nur Muhammad tersebut di dalam kehidupan
manusia.
Di dalam Al Quran Allah berfirman yang bermaksud: Jadilah kamu
orang Rabbani Ahlullah dengan mengajar kitab dan mempelajari kitab Al
Quran (surah Al Imran 79) Ayat yang di atas adalah suatu perintah
daripada Allah jadilah kamu orang Rabbani (orang alim dalam ilmu
ketuhanan) iaitu suatu kepercayaan kepada yang ghaib, ilmu yang ghaib
adalah daripada Allah kerana Tuhan itu adalah yang maha ghaib . Dalam
ilmu ini yang menyentuh soal ghaib iaitu tentang asmak, sifat dan dalam
soal asal usul soal af’al Allah, walaupun ilmu ini tidak lagi di ajar
orang, akan tetapi itulah yang di perintahkan oleh Allah kepada manusia.
Rabbani itu ialah Dia yang awal, Dia yang akhir, Dia yang zahir, Dia
yang batinJika mahu mengenal Dia, maka Dia itu Zat, maka Zat itu pula
adalah Zat yang tidak berupa apa juapun (Laisa kamislihi)ertinya hendak
mengenal yang ghaib, maka di sana terdapat lampu merah tanda bahaya
iaitu jangan ada di antara manusia yang berkira-kira mahu mengenal
ZatNya maka ia adalah sangat terlarang, akan tetapi yang di perintahkan
adalah tentang mengenal makhluk ciptaanNya sekalipun makhluk itu
berbentuk ghaib seperti jauhal fardhi,jisim,jirim dan jauhar basit atau
istilah molikul, atom,elektron,newtron proton, ion dan sebagainya Maka
di sinilah para ilmuan mengambil suatu pendekatan untuk mengenal Allah
melalui mengenal asmakNya iaitu Nur untuk suatu pendekatan mengenalNya
dan dengan mengenal Asmak Allahlah lahir ilmu yang di sebut sebagai
sifat 20 dengan tujuan untuk mengenal Tuhan dan mengenal diri semua
bentuk ilmu ini adalah berasaskan kepada yang ghaib Cuba manusia
fikirkan daripada apa nyawa mereka dijadikan oleh Allah ? Rohnya,
akalnya dan nafsunya semua ini adalah makhluk Tuhan sekalipun nyawa itu
bertaraf zat yang tidak menjadikan sesuatu berbanding Zat Tuhan yang
menjadikan sesuatu
Berasambung...........
Wallahu'alam
Barakallahu Fikum
Wasalamu'alaikum warahmatullahi wabarakatu
Bismillahirrahmanirrahim...
Allahumma shallii alaa Muhammad Nabiyyil ummi wa barik 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad Wa umma wabarik 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad Biadadi man shalla' alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad Biadadi man lam an yushalli 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad kama tuhibbu an yushalli 'alaihi wassallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad kama amarta an yushalli 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad kama yasbaqhis shalawatu 'alaihi wasallim.
Allahumma shallii alaa Muhammad Nabiyyil ummi wa barik 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad Wa umma wabarik 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad Biadadi man shalla' alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad Biadadi man lam an yushalli 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad kama tuhibbu an yushalli 'alaihi wassallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad kama amarta an yushalli 'alaihi wasallim
Allahumma shallii 'alaa Muhammad kama yasbaqhis shalawatu 'alaihi wasallim.
Allahumma shalli 'alaa Muhammadin wa'ala ali Muhammadin kamasollaita'ala Ibrahim.
Wabarik'ala Muhammadin wa'ala ali Muhammadin kamabarakta'ala Ibrahima fil'alamin.
innaka hamidunmajid
amiin Ya Karim
amiin Ya Wahhab..amiin Ya "Alimun
Wabarik'ala Muhammadin wa'ala ali Muhammadin kamabarakta'ala Ibrahima fil'alamin.
innaka hamidunmajid
amiin Ya Karim
amiin Ya Wahhab..amiin Ya "Alimun
Tidak ada komentar:
Posting Komentar